#1 “Wat zullen anderen hiervan vinden?”
Het eerste wat je tegenhoudt als je voelt dat iets je niet zo lekker zit of als je weet dat het tijd is voor verandering: “Maar… wat zullen andere mensen hier wel niet van denken?!” Een logische eerste schrikreactie. Je hebt het gevoel dat je je moet verantwoorden om anderen ervan te overtuigen dat een nieuwe keuze of richting beter is. Maar of dat echt zo is? Dat weet je niet. Wat je wel zeker weet, is dat je blijkbaar niet tevreden bent over hoe dingen nu gaan. Dát is belangrijk. Wat anderen daar vervolgens van zullen vinden is (meestal) niet relevant. Het kan natuurlijk geen kwaad om feedback te vragen van andere professionals of om bij een zakelijke sparringspartner aan te kloppen. Maar mensen vinden constant iets van allerlei zaken en iedereen vindt ook weer iets anders. Je voelt ‘m al aankomen: daaraan constant willen voldoen is een onmogelijke opgave.
#2 Je verwachtingen stroken niet met de realiteit
Ook een duidelijke indicatie van waarom het helemaal geen slecht idee is om je plannen te bezien: je verwachtingen zijn heel anders dan de uitkomst in de realiteit. Misschien had je verwacht meer omzet te draaien, alleen maar jouw ideale klanten tegen te komen, nu echt gelukkiger te zijn of minder stress te ervaren. Dat kan. Maar het kan ook heel goed dat dit er in de realiteit heel anders uitziet. Niet leuk, maar wel heel leerzaam. Blijkbaar moet je iets anders doen om jouw verwachtingen te realiseren. Bijvoorbeeld een samenwerking stopzetten, minder energie steken in een bepaalde vriendschap of type klant, meer netwerken, niet meer in loondienst werken, structureel je rust leren pakken… Noem maar op.
Wat anderen van jouw keuze vinden is (meestal) niet relevant. Mensen vinden constant iets van allerlei zaken. Je voelt ‘m al aankomen: daaraan constant willen voldoen is een onmogelijke opgave.
#3 Je zit niet voor altijd vast aan een bepaalde overtuiging
Het maakt niet uit waar je voor kiest of wat je overtuiging eerst was: het is niet onomkeerbaar. Het staat niet met bloed en giftige inkt voor eeuwig en altijd gegraveerd op je linkerkuit (tenminste, dat hoop ik dan). Het is heel normaal dat je af en toe drastisch van gedachten verandert. Je bent als mens namelijk constant in ontwikkeling. Je valt, staat weer op, leert en groeit. Groeien je klanten, partner, beste vriendin of de branche niet met jou mee? Dan is het wellicht tijd voor een andere richting of een nieuwe samenwerking.
#4 De juiste mindset
Wat kun je doen als van gedachten veranderen nog steeds voelt als falen? Als het voelt alsof je jezelf in de vingers zal snijden? Of dat mensen je dan niet meer serieus zullen nemen? Een juiste mindset creëren kan je helpen tevreden te zijn met je (nieuwe) keuze en je meer zelfvertrouwen geven. Psychologe Carol Dweck* doet al jarenlang onderzoek naar motivatie en succesvolle mensen. Zo ontdekte zij dat er twee soorten mindsets waren die je jezelf kunt aanmeten: de vaste mindset en de groeimindset. Mensen met de vaste mindset geloven dat hun skills en kennis vaststaan. Zij zijn prestatiegericht en daardoor vooral bezig om zichzelf constant aan de buitenwereld te bewijzen.
Als een nieuwe richting of andere keuze minder goed uitpakt, kun je dat zien als een grote mislukking. Mensen met de juiste mindset zien het echter als vooruitgang. Het geeft hen de motivatie om dingen anders aan te pakken.
Mensen met een groeimindset geloven dat je je skills en kennis kunt ontwikkelen door hier moeite voor te doen en hard voor te werken. Als iets mislukt, of als een keuze minder goed uitpakt, zien zij dat als vooruitgang en geeft hen dat de motivatie om dingen anders aan te pakken. Als jij van gedachten wilt veranderen, is dat dus een mooie manier om eens iets anders te proberen en jezelf uit te dagen.
Sta je niet meer volledig achter een bepaalde keuze die je destijds hebt gemaakt? Zou je het liefst van gedachten veranderen? Een andere richting opgaan? Laat het me weten op LinkedIn, Facebook of Instagram. Wat houd je precies tegen?
Foto: © Heidi Sandstrom/unsplash.com
* Dweck, Carol. Mindset: Changing The Way You think To Fulfil Your Potential. Little Brown UK, 2012.
Recente reacties