fbpx
Selecteer een pagina

Vorige week vertelde mijn kantoorgenootje iets over een vriendin. Het heeft me het hele weekend beziggehouden. Die vriendin waar ze over vertelde is namelijk kunstenares. Ze maakt en verkoopt de meest prachtige kunstwerken. Maar haar grootste angst is om de kunstwerken daadwerkelijk te signeren. Zo verkocht ze laatst weer twee ongesigneerde kunstwerken aan een klant. Waarom signeert ze haar kunstwerken niet?

Voorbij

Haar naam onder haar eigen kunstwerken zetten is dus iets wat ze liever vermijdt. Nu kun je je afvragen wat dat zo eng maakt. Waar komt deze angst vandaan? Het gaat hierbij niet zozeer om het signeren zelf, maar om de betekenis die daaraan vast lijkt te zitten. Het signeren van het kunstwerk geeft aan dat het af is en dat het van de hand van de gesigneerde komt. Als ze haar naam onder het kunstwerk zet, is het voorbij. Ze geeft dan aan: ‘Dit is het. Klaar.’

Opties openhouden

Maar als ze dat niet doet, houdt ze alle opties als het ware open. Wanneer ze een ongesigneerd schilderij laat liggen, kan ze er altijd weer een keer mee verder. Als ze een dergelijk ongesigneerd exemplaar verkoopt, is het niet meteen duidelijk door wie het is gemaakt. Ze gooit haar kunstwerk de wijde wereld in, zonder hiervoor de verantwoordelijkheid te nemen. Zo kan niemand een mening vormen over ‘haar’ werk, want haar naam staat er niet onder.

Jezelf blootgeven

Dit geldt natuurlijk niet alleen voor kunstwerken. Ook voor het schrijven van een boek, het lanceren van een nieuwe website, het laten maken van drukwerk met jouw kersverse logo, het opsturen van jouw cv en motivatie… Allemaal gevallen die eigenlijk nooit af zijn, maar waarbij je jezelf wel bloot moet geven. Je schrijft vanuit een bepaalde emotie, je zet jouw vaardigheden letterlijk op papier, je brengt jouw onderneming in beeld door middel van een logo. Je stelt je kwetsbaar op en wordt gedwongen om jezelf te laten zien.

Risico

De vraag is alleen: wat is daar zo eng aan? Je loopt in principe altijd een risico als je jouw stem laat horen of jouw verhaal, creativiteit of vaardigheden kenbaar maakt. Er is namelijk een kans dat mensen iets niet mooi vinden, het ergens niet mee eens zijn of zich ergens niet in kunnen vinden. Maar is dat echt zo erg? Is die angst gegrond? Weet je zeker dat jouw boodschap voor iedereen is bedoeld?

Laat je niet tegenhouden door angst

Het wil niet zeggen dat het makkelijk is om in tijden weer een blog online te zetten, jouw visitekaartje aan een potentiële nieuwe klant te geven, of je motivatie te laten lezen door dat ene topbedrijf. Maar dat iets eng is, wil nog niet zeggen dat je het helemaal niet moet doen. Bovendien: wanneer is iets echt af? En als je iets dan als ‘af’ beschouwt, zal iedereen het dan wel waarderen voor wat het is? Waarschijnlijk niet. Laat dat vooral niet je doel zijn. Het gaat erom dat jij de ballen hebt om je stem te laten horen of jouw talent te laten zien, op wat voor manier dan ook.

Excuse my tegeltjeswijsheid, maar:
Feel the fear and do it anyway!

Foto: ©Luke Pamer/pexels.com