4 misvattingen over ondernemen

Ondernemen is leuk, maar soms kan het ook eenzaam zijn. Daarom ga ik graag naar evenementen waar andere zzp’ers te vinden zijn en drink ik regelmatig koffie met diverse ondernemers. Onlangs sprak ik met Awura Abena, oprichter van Creative Women Collective.

Vorig jaar zomer hakte Awura de knoop door: van fulltime advocaat naar haar eigen platform Creative Women Collective. Met CWC wil zij vrouwen bij elkaar brengen die dezelfde ondernemende en creatieve mindset hebben. Ik sprak haar over die gewaagde stap en de uitdagingen en misvattingen waar je als ondernemer regelmatig mee te maken krijgt.

Misvatting #1: Ik moet luisteren naar het advies van anderen

Als je start met je eigen onderneming of besluit het helemaal anders te doen, kun je uit allerlei hoeken advies verwachten. “Adviezen kunnen nuttig zijn, maar kunnen ook leiden tot de vertroebeling van je visie”, geeft Awura toe. Wat je dan het beste kunt doen? “Doe een stap terug, probeer de situatie van een afstandje te bekijken en stel je visie opnieuw scherp. Vraag jezelf af: wat wil ík? Waarom doe ik wat ik doe? En wat heb ik daarvoor nodig?” Advies van anderen is altijd welkom, maar vergeet niet om dicht bij jezelf te blijven.

Misvatting #2: Er is niet genoeg ruimte voor mij

CWC is een mooi concept en een prachtig platform. “Soms kijk ik om me heen en zie ik inspirerende ‘concullega’s’ die met ongeveer hetzelfde bezig zijn. Heel leuk, maar tegelijkertijd ook lastig om jezelf daarmee niet te vergelijken.” Want: waarom heeft die ene persoon veel meer online bereik dan jij? Of moet jij ook niet meer op dat ene onderwerp focussen? “Realiseer je dat er absoluut genoeg ruimte is voor iedereen. Misschien ben jij in grote lijnen met hetzelfde bezig, maar niemand doet het op jouw manier.”

Misvatting #3: Op social media zijn alleen cijfertjes belangrijk

Online kun je tegenwoordig eenvoudig veel mensen bereiken. “Het is een geweldige manier om je verhaal of boodschap kenbaar te maken. Maar tegelijkertijd kan het ook een grote valkuil zijn. Het werkt verslavend en je kunt je eindeloos vergelijken met anderen.” Ook is er sprake van veel ‘ruis’: mensen die door middel van autobots een nietszeggende reactie achterlaten, of je foto liken. Niet omdat ze die daadwerkelijk leuk vinden, maar puur om zelf meer volgers te krijgen. “Zie het als een mooie manier om jezelf te uiten en geloofwaardig over te komen, maar besef ook dat er meer is dan het aantal volgers en likes. Laat je niet te veel verleiden door sociale cijfertjes. Veel belangrijker is de vraag: waarom volg jij bepaalde mensen graag? Waardoor laat jij je het liefst inspireren?

Misvatting #4: Offline gebeurt er veel minder dan online

Behalve online bereik (of dit nu groot is of niet), gebeurt er achter de schermen veel meer dan we ons realiseren. Mond-tot-mondreclame is nog altijd van groot belang. “Misschien brengt iemand kennissen of vrienden mee naar jouw volgende evenement, of wordt jouw blog eindeloos doorgestuurd en aangeraden. Je raakt meer mensen met wat je doet dan je denkt.” Als je het niet direct (online) ziet, betekent niet dat het er niet is.

Creative Women Collective

Met bijna elke maand een evenement én op woensdag 15 maart de eerste CWC-workshop op de planning, maakt Awura een vliegende start. “Ik breng graag verschillende ondernemende vrouwen bij elkaar. Vrouwen die met mooie dingen bezig zijn, geloven in wat ze doen en een creatieve mindset hebben. Wat is er fijner dan luisteren naar iemands’ verhaal, of in gesprek raken met diegene die naast je zit en denken: ‘Ja, dat heb ik ook!’?”
Je kunt Creative Women Collective hier en hier volgen. Benieuwd naar wat er op de planning staat? Kijk dan even op de website!

Foto boven: Saray Ricardo. Foto onder: Oboshie Oduro